Viktigt att tänka på innan du byter är att se till att ditt avtal är uppsagt med din gamla leverantör. Vi rekommenderar alltid våra nya kunder att säga upp sitt gamla avtal själv även om man ibland tror att det inte behövs. Ett avtal är ett juridiskt bindande dokument, det är alltid viktigt att komma ihåg. När du väl är fri att välja en annan leverantör är du välkommen att kontakta oss för tecknande av nytt elavtal. Det kan du göra direkt här via vår hemsida eller genom att ringa till vår kundservice. Vi behöver följande uppgifter:
  • Personuppgifter på den som ska stå för abonnemanget (måste vara samma som hos nätägaren)
  • Adress
  • Anläggningsnummer (18 siffror)
  • Områdeskod (3 bokstäver)
Vi ser till att elleveransen skiftas från din gamla leverantör till oss. Därefter påbörjar vi leverans enligt avtalsstarten och vi är igång! Svårare än så är det inte. Vi sköter jobbet bakom kulisserna och du som kund märker oftast inte så mycket. Enkelt och pålitligt. Precis som det ska vara.
Autogiro Med autogiro betalas dina fakturor automatiskt i tid. Du riskerar ingen dröjsmåls­ränta eller andra förseningsavgifter. Fakturabeloppet överförs automatiskt från ditt bankkonto till betalningsmottagaren på förfallodagen. Det enda du behöver göra är att se till att beloppet finns tillgängligt på kontot bankdagen före. Fakturan skickas till dig som vanligt i god tid innan förfallodagen, så att du har möjlighet att granska den och ta del av aktuellt fakturabelopp. Så här gör du:
  • Logga in på din internetbank
  • Leta upp sidan där du anmäler autogiro
  • Sök på Borås Elnät (bankgiro 5061-0229) som betalningsmottagare då vi samfakturerar med dem. Följ guiden där du bl a väljer vilket kontonummer pengarna ska dras ifrån.
För dig som inte använder internetbanken hänvisar vi till vår Autogiroblankett som kan hämtas här för utskrift eller ring till vår kundtjänst 033-20 67 00så skickar vi dig en blankett. OBS! Tänk på att internetbanksinnehavaren och fakturamottagaren måste vara samma person då man anmäler via internetbanken. Om kontonumret tillhör annan person än den som är kund hos oss måste blanketten fyllas i. detta går inte att göra via internetbanken. E-Faktura Får du pappersfaktura med posten idag? Har du internetbank?  Då kan du ansöka om E-faktura. Då skickas fakturan elektroniskt till internetbanken. Allt för en enklare, snabbare och säkrare betalning! Så här gör du:
  • Logga in på din internetbank
  • Leta upp sidan där du anmäler E-faktura
  • Sök på Borås Elhandel som betalningsmottagare (bankgiro 5061-0229, samma som Borås Elnät då vi samfakturerar). Följ guiden där du bl a väljer vilket kontonummer pengarna ska dras ifrån.
Det finns många fördelar med E-faktura
  • Du kan ha koll på dina fakturor var du än befinner dig.
  • Du kan spara fakturorna i din dator.
  • Du värnar om miljön - inga onödiga utskrifter eller långa transporter.
  • Du får e-fakturan ett par dagar tidigare i månaden än pappersfakturan.
E-faktura + Autogiro = Dubbelt så smart! Det går jättebra att kombinera dessa betalningsalternativ.
Vi tar inte ut någon fakturaavgift på något av våra betalningssätt.
Generellt fakturerar vi alla kunder med en årsförbrukning under 8000 kWh varannan månad och de större förbrukarna varje månad. Men man kan som kund själv välja om man vill ha faktura varje eller varannan månad. Hör av er till oss så hjälper vi er.
Fakturan når dig som kund mellan den 15-20 varje månad. Generellt fakturerar vi i efterskott för månaden som gått och när vi fått in de avlästa mätarställningarna från din nätägare. Du betalar alltså alltid bara för den mängd elenergi du redan använt.
Ditt OCR-nummer är det samma som ditt fakturanummer