Skip to main content

Teckna nytt elavtal vid flytt

Skillnaden mellan elnätsföretag och elhandelsföretag

Ska du flytta? Låt Borås Elhandel leverera el till din nya bostad eller lokal. För att elen ska fungera behöver du två olika avtal. Ett elnätsavtal och ett elhandelsavtal. När du ska flytta in någonstans är det viktigt att du tecknar ett nytt elnätsavtal först med ett elnätsföretag.

Ett elnätsföretag är de som äger elledningarna och nätet omkring där du bor. Du kan själv inte välja elnätsföretag då det bara finns en i det område där du bor. Det är din nätägare som äger, bygger och underhåller elnätet och det är även dem som du kontaktar om du får strömavbrott.

Om du inte vet vem som är nätägare (elnätsföretag) på din nya adress, klicka här för att få hjälp att hitta rätt!


Bor du i Boråsområdet är det Borås Elnät som är ditt elnätsföretag. Du kan kontakta dem genom att ringa 033-357240, knappval 2, eller mejla kund@boraselnat.se. Du kan även anmäla flytten via deras hemsida http://boraselnat.se/privat/ska-du-flytta/.

Hur tecknar jag ett elhandelsavtal

När du tecknat ditt elnätsavtal behöver du skaffa ett elavtal med ett elhandelsföretag för elen du använder. Det är då Borås Elhandel kommer in i bilden. Det räcker inte att du har gjort en flyttanmälan hos adressändring eller ändrat din folkbokföringsadress hos Skatteverket för att teckna nytt elavtal vid flytt.

Gör så här för att teckna nytt elavtal vid flytt

Ditt elhandelsavtal följer inte med per automatik, du måste själv göra ett par enkla saker först för att teckna nytt elavtal vid flytt. Oavsett vart i Sverige du flyttar kan vi på Borås Elhandel leverera el till dig.

Gör så här:

  • Anmäl inflytt till ditt lokala elnätsföretag. Fråga även efter anläggnings-ID, områdeskod och vilket datum de kopplar på elen i din nya bostad/lokal.
  • Kontakta därefter oss på Borås Elhandel, meddela ovan information så hjälper vi dig att teckna nytt elavtal vid flytt.

Vad är ett anläggnings-ID och områdeskod och vart hittar jag det

Ett anläggnings-ID är ett unikt 18-siffrigt nummer som berättar vilken elmätare som tillhör just din bostad. Man kan säga att det är elmätarens personnummer. Alla elmätare har med andra ord olika anläggnings-ID.

Du behöver även ta reda på din områdeskod. Det är tre bokstäver som ofta står i anslutning till anläggnings-ID.

Du får ditt anläggnings-ID och områdeskod i samband med att du tecknar ett elnätsavtal med det bolag som äger elnätet i ditt område.

Vilket elavtal ska jag välja

Hos Borås Elhandel kan du välja mellan olika avtalsalternativ och det är enkelt att teckna nytt elavtal vid flytt. Du kan välja mellan fast pris, rörligt pris eller varför inte kombinera båda och teckna Vintersäkring med oss. Då låser du priset under de kallaste månaderna för att med automatik gå över på rörligt elavtal på våren igen.

Du kan enkelt hålla reda på vilket avtal du har, se dina fakturor eller hålla koll på din förbrukning genom att logga in på mina sidor med ditt personnummer och BankID

Jag ska flytta ut och inte teckna nytt avtal

Ska du flytta ifrån din bostad eller lokal och inte teckna något nytt avtal dit du flyttar behöver du också kontakta elnätsföretaget först för anmälan av utflytt. Det är elnätsföretetaget som läser av din elmätare och ”stänger” av elen åt dig. Hos många elnätsföretag kan man anmäla flytten via deras hemsida.

Miljövänlig el – Bra Miljöval

När du väljer att teckna elavtal med oss väljer du även 100% fossilfri el. Det betyder att elen inte produceras direkt från fossila bränslen som olja, kol eller gas. I Sverige kommer den fossilfria elen från kärnkraft och förnybara energikällor – framförallt från vattenkraft. Vill du ta ytterligare ett steg mot en bättre miljö så kan du välja till Bra Miljöval. Då är du även med och bidrar av utbyggnad och restaurering av förnybara energikällor. Läs gärna mer om Bra Miljöval här. Hos Borås Elhandel ska det vara lätt att leva hållbart.

Vi ser fram emot att få fortsätta vår relation med dig så tveka inte att höra av dig till oss, vi hjälper dig med elavtalet eller om du har frågor gällande teckna nytt elavtal vid flytt.

Kontakta kundsupport på 033-20 67 00 eller mejla till kundsupport@boraselhandel.se